Digital Krasch Kurs, 2020

Hur du snabbt kan bemästra digital marknadsföring och digitala analyser utan tidigare erfarenhet!

Det sägs att det krävs 101 dagar per person av digital utbildning fram till 2022 för att komma ikapp (det digitala kompetensgapet). Informationsmängden idag överväldigar oss, det gäller att kunna sortera och fokusera.

73% av de svenska cheferna vill höja sin digitala kompetens (Chef, nr 9, Sept.).

Utmaningen ligger i att snabbt hitta relevant information i en tsunami av information och få färdigheter som du kan bygga vidare på.

Därför finns Digital Krasch Kurs! Det är av helt avgörande betydelse att man snabbt skaffar sig digital grundkompetens för att ha en chans att hänga med i utvecklingen. Det blir inte lättare, utan allt svårare ju längre du väntar.

Mer information, boka kursen, ladda ned guiden

E-mail till föredragshållaren

Senaste utvärderingen (26 nov, 2019)

Vad säger tidigare kursdeltagare

Tidigare deltagare i Digital Krasch Kurs tycker alltså att det var lätt att följa presentationen som är medryckande med många exempel från praktisk tillämpning. Vilket väl summerar konceptet, målet är att deltagarna ska ta med sig de nyvunna kunskaperna och använda dem i sin vardag omedelbart efter kursen, och med hjälp av modellen för uppföljning förstärks inlärningskurvan löpande i 60 dagar efter kursen.

Deltagarna säger

“Mycket spännande dagskurs, både för den som precis fått upp ögonen för det digitala men också för den som kommit en bit på vägen. Arne ser till att man kan följa med i presentationen både som rookie och SEO-proffs. Han involverade gruppen och välkomnade alla typer av frågor. Kan varmt rekommendera, oavsett var du befinner dig i din digitala resa.”

Antonio Cimini, marknadsansvarig Energikomfort

“Mycket nyttig och användbar kurs för alla som jobbar med digital sälj och marknadsföring i någon roll. Tidigare har man helt varit i händerna på SEO konsulterna. För mig var det en ”ögonöppnare” hur mycket man själv kan göra om man vet var man ska söka efter informationen. Det lärde Arne oss på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Det är en väl spenderad tid att gå kursen! Rekommenderas!”

Jan Boudrie, marknadsansvarig The Wall

“En ”eyeopener”. Mycket bra dag för att förstå och kartlägga vad som styr trafik och massa bra tips för att jobba vidare själv.  Hjälpsamma exempel och aha upplevelser som får en att vilja veta mer.”

Mats Öijvall, marknadsansvarig SocietyWorks

Vem ska gå en Digital Krasch Kurs

  • VD/ägare
  • Företagsledare (ledningsgrupp)
  • Chefer
  • Entreprenörer
  • Marknadsförare
  • Säljare
  • …ja, egentligen alla…

Bemästra den digitala kanalen

Målet med kursen är att ni ska bemästra verktyg, nomenklatur och analyser för att uppnå era mål. Oavsett om målet är ökade intäkter eller personliga mål och status. För att göra det snabbt och enkelt att komma vidare har vi valt ut lämpliga och nödvändiga verktyg att börja med, gratis eller abonnemang, samt går igen mer avancerade verktyg för att belysa potentialen i nästa steg.

Mål med kursen

  • Att ni ska få status som en digital kompetens i ert nätverk
  • Att ni ska ha en stabil digital grundkompetens
  • Att ni ska uppfattas som digitala marknadsförare
  • Att ni ska ha en plan för att nå era digitala mål

Omedelbar och bred digital kompetens

Omedelbar och bred digital kompetens är nyckeln till digital framgång och snabb bred digital kompetens kan idag bara fås via Digital Krasch Kurs. Anledningen är att vi täcker in ett brett spektrum av kompetens, istället för att bli överdrivet detaljfokuserade, i arbetet med att säkerställa att deltagarna får en stabil heltäckande plattform av kompetens inom hela spektrat av digitala utmaningar.

  • Jag vet att det känns svårt… kanske oöverstigligt…
  • Men, alla som går kursen kan bli digitala marknadsförare och nå framgång i digitala kanaler
  • Låt inte gamla erfarenheter stå i vägen, skaka av det gamla…
  • Alla öser på med frågor, de andra undrar säkert också, vi är här för att lära, dialogen i sig blir gemensamt lärande..
  • Webbyråerna vill naturligtvis inte att ni ska kunna detta, de vill att ni ska famla i mörkret, och betala dyrt för deras tjänster…
  • För ordningens skull, jag trodde ALDRIG att jag skulle ha den kunskap jag har idag för ett år sedan, det digitala kändes verkligen som ett främmande språk, som jag inte orkade lära mig…men….

Mer information, boka kursen, ladda ned guiden

E-mail till föredragshållaren

Fyra områden, allt du behöver behärska

Genom att vi pedagogiskt avgränsar digitala delområden och gör informationsmängden hanterbar inom varje område är det lättare att ta till sig kursens innehåll och relatera till vad som är användbart i den egna vardagen och var du senare vill fortsätta att förbättra din kompetens.

De fyra olika områdena utgör basen för presentationen, inlärningen, diskussionen och uppföljningen.

Domän

Vi utgår alltid från domänen, och arbetet med att få den i ordning, förstå grunderna och hur lätt det är att komma igång.

Baserat på konkreta exempel testar vi olika verktyg och tekniker som WordPress, plugg-in, Yoast, landningssidor, e-mail, med mera.

Vi tittar också på enkla verktyg för att göra snygga designer, böcker, guider, video, poddar, video, med mera.

Målet är att deltagarna sedan ska kunna ta sig vidare själva i miljön med lite hjälp för att sedan snabbt kunna arbeta i miljön själva.

Marketing

Marknadsföringsarbetet i den digitala miljön är otroligt mycket lättare än hur det var förr. Med en direktverkande respons är det både roligare och mer stimulerande att leta möjligheter i cyber space. SEO, sökord och sökfraser, annonser, Facebook, Google, LinkedIn, med mera är utmärkta plattformar för marknadsföring.

Vi tittar också på landningssidor, funnels, och tekniker för remarketing, etc.

Det är riktigt spännande just med den omedelbara responsen, du kan i realtid se effekten av dina digitala marknadsaktiviteter, ändra, lägga till, analysera konkurrenterna, kopiera dem, eller göra bättre, osv.

Trafik

Nu ger vi oss i kast med SEO, i detalj vad det gäller sökord och sökfraser för organisk trafik. Köpt trafik, Facebook, Google, med mera. Mycket runt bloggar, bilder, sociala media, etc.

Vi berör flera områden som vi kan bearbeta för att skapa eller öka trafik till våra hemsidor.  Frågor runt konverteringar, mål och utfall diskuteras.

Vi tittar på Google Analytics för att se hur trafiken påverkas av olika aktiviteter och åtgärder, hur det ser ut när trafiken dyker upp i vår statistik, vad vi kan dra för slutsatser av det.

Analys

Analysen är självfallet det mest spännande då vi här kan se i detalj hur allt vårt arbete leder oss mot våra mål, eller inte. Vilka förändringar vi måste göra för att åtgärda avvikelser mot plan. Många gånger kan vi se hur förändringar i det digitala arbetet ger omedelbar effekt på trafik, konverteringar och försäljning.

Här arbetar vi en hel del med Google Analytics men och med andra avancerade verktyg som Ahrefs, SemRush med flera. Allt för att skapa sig en uppfattning om vilka verktyg som finns tillgängliga och vad man kan göra med dem.

Vi tittar självfallet på rapporter från Facebook, Google Ads, LinkedIn, etc. Mest för att vi ska se hur ENKELT det faktiskt är när man väl kommer igång. Inledningsvis kan det kännas som en tsunami av information men vi gallrar i rapporter och analyser för att hitta det som är relevant i nuläget.

Analysen täcker även in konkurrentanalyser i det digitala. Här kan det dyka upp minst sagt överraskande information och inte minst får man klart för sig att VÄLDIGT mycket information om konkurrenter etc är fullt tillgänglig.

Digital Krasch Kurs

Digital Krasch Kurs inleds med en heldag med genomgång av de fyra huvudområdena. Den efterföljande uppföljningen är individuell i möte och på telefon. Allt för att inlärningskurvan ska vara så brant som möjligt, och att vi fångar upp eventuella moment som behöver förstärkas för att fortsätta det egna arbetet med fortsatt utbildning.

Digital Krasch Kurs, utbildningstillfällen och vad som ingår LÄS MER HÄR!

Kontakt: arne@olafsson.se, 0851066600, 0701825532

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, analyser, digitala strategier, SEO, sales funnels, organisation, försäljning och produktion. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Byggt upp flera bolag som Envirotainer, Inc., Proffice CallCenter, m.fl.

Certification Title IAB Google Digital Marknadsföring