Varför en Digital Krasch Kurs?

Fram till 2018 var jag intresserad av det digitala och digitalisering men inte redo att verkligen sätta mig in i alla de olika beståndsdelarna och framförallt inte att sätta de olika verktygen i praktisk tillämpning i egen regi. Inte ens om jag kunde kapitalisera på alla nya digitala möjligheter, icke sa Nicke..

Men jag registrerade min första domän 1995, och har byggt ett antal hemsidor i allt från FrontPage till WordPress, gjort mailkampanjer, byggt sales funnels, bloggat, arbetat med Google Analytics, Ahrefs, SemRush, ClickFunnels, Google AdWords, Facebook Ads, osv. Så jag har absolut en stabil och grundläggande förståelse för den digitala plattformen, utan att ha det som en verklig spetskompetens. Min spetskompetens är att bygga bolag, analysera bolag, göra kund- och medarbetaranalyser, men framförallt att framgångsrikt öka  intäkter och förbättra resultatet i små och stora bolag.

Detta ändrades dock tvärt när en samarbetspartner sommaren 2018 anlitade  en digital byrå för ett mer aktivt arbete i den digitala miljön. Framgången uteblev helt, inget resultat alls, utom en ”persona”…! Vi betalade ganska mycket pengar för uppdraget men fick absolut inget av värde tillbaka. Det var helt bortkastade pengar, en dyrköpt erfarenhet…

Jag förstod snart att den digitala byrån inte kunde mycket mer om det digitala än vad jag kunde, MEN, det faktum att de hade bättre koll på nomenklatur och ”name droppade” coola benämningar osv, gjorde oss osäkra, var det oss det var fel på eller leverantören.… men något resultat blev det inte som sagt inte.. Det slutade med att jag helt sonika lämnade det sista mötet i frustration och lite lätt förtvivlan, tid och pengar var förlorade…

Så, vad göra?

Jag satte helt enkelt av all ledig tid till att lära mig mer.  Snart kunde jag hantera många frågor själv, och till och med hjälpa andra, lite till min egen stora förvåning, men så i de blindas värld är den enögde kung..  Men allt fler hörde av sig med allt fler relevanta frågor om det digitala avtrycket, och jag hjälpte gärna till med det jag kunde…

Jag förstod då att jag på inte var ensam i min situation, det fanns en stor mängd förtvivlade och frustrerade företagsledare ”där ute”, som inte riktigt vågade ställa relevanta frågor för de visste för lite, och det var omöjligt att leta fram just den information man faktiskt behövde i en djungel av digitala buzzwords, tekniker, kanaler, verktyg, osv.

Det var då jag bestämde mig för att starta en Digital Krasch Kurs, för företagsledare som befinner sig i samma situation som jag befann mig i. Kursen genomförs i små grupper, max tolv personer, så att alla hinner fråga, diskutera, och med efterföljande support i möte, e-mail och på mobilen..

Det digitala kompetensgapet

Kompetensgapet är bevisligen stort, 73% av cheferna i Sverige låter meddela att de själva känner att de borde öka sin digitala kompetens (Chef nr 9, 2019)..

Det digitala kompetensgapet växer”, skriver Claudia Olsson, vd för Exponential, i Veckans Affärer. De problematiska ingredienserna är flera, dels att “livslängden på inlärda färdigheter sjunkit från 30 till under 5 år” och dels “för att nuvarande skolsystem fortfarande är anpassat efter dåtidens behov och inte nutidens snabba förändringstakt”. Men frågorna är också kopplade till det seniora ledarskapet och vår egen vilja att fortbilda oss oavsett bakgrund och roll idag.

Sverige är extra känsligt för digitaliseringen, 53% av dagens anställda beräknas kunna ersättas av digital teknik under de två kommande decennierna“, skriver Stiftelsen för strategisk forskning i Vartannat jobb automatiseras inom 20 år – utmaningar för Sverige. Detta borde ställa saker på sin spets för många i arbetslivet, om inte annat borde det vara en tankeställare. Speciellt om det enda mål man har “är att hänga kvar till pensionen…”

Einar Wiman skriver i Motivation: “Till en början gick utvecklingen kanske inte så fort, men i takt med att digitaliseringen av samhället och arbetslivet blivit mer påtaglig har också gig-ekonomin börjat få fäste. Att få en exakt bild av gig-ekonomins utbredning är svårt – men enligt en uppskattning som software-företaget Intuit gjorde 2017 så kan 34 procent av den amerikanska arbetskraften räknas som gig-arbetare, och siffran beräknas stiga till 43 procent år 2020, skriver Forbes.”

En arme av digitalister helt enkelt, det gäller att hänga med nu, oavsett vilken roll du har, men speciellt för dig i ledande ställning!

Grundläggande digital kompetens

Med andra ord börjar det bli akut för alla generationer att ha en gedigen grundläggande kompetens avseende det digitala. Det innefattar grundläggande förståelse för sociala media, hemsidor, funnels, analysverktyg, digitala strategier, e-mail kampanjer, CRM, retargeting, poddar, Facebook Live, osv.

Men det är en utmaning att hitta allt på ett ställe, för att snabbt skaffa sig en grundläggande kompetens, som man sedan kan bygga vidare på inom de områden man nu känner är mest kritiska.

Därför finns Digital Krasch Kurs, och nästa kurs går av stapeln i oktober, hör gärna av dig om du vill veta mer, arne@olafsson.se eller 0701825532. Ladda ned guiden här!

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, analyser, digitala strategier, SEO, sales funnels, organisation, försäljning och produktion. Intresserad av tidiga stadier av uppstart samt mogna företag. Erfarenhet från ett brett spektrum av organisationer och affärssegment i alla stadier av företagens livscykler. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Byggt upp flera bolag som Envirotainer, Inc., Proffice CallCenter, m.fl.

Certification Title IAB Google Digital Marknadsföring

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532