I vår digitala tidsålder sker en allt större del av de framgångsrika företagens affärer och kontaktskapande på nätet. För att överhuvudtaget klara konkurrensen och vara med i det långa loppet måste företagare i alla kategorier börja se om sitt hus och förbereda sig på att överleva i den digitala eran.

Frågan många ställer sig är VAR BÖRJAR MAN?!?!?

Ja, det är verkligen inte lätt att hitta rätt i den digitala djungeln.

Här kommer en del uttryck som marknadsförare i små som stora företag måste börja förstå konceptuellt men helst i praktisk tillämpning. Håll i hatten!!

Självfallet utgår din digitala strategi från en fungerande hemsida, men inte heller det är så enkelt längre. Det ska till landninsgsidor, Google Analytics, Google AdWords, content, osv.

När man sedan försöker sig på att analysera hemsidan, trafiken, sökord, backlinks, osv. fastnar man i ytterligare en djungel av verktyg som WordPress, OptimizePress, Ahrefs, Semrush, Google Search Console, Google Tag Manager, Buzzsumo, Answerthepublic, Google Maps, Google My Business, Ubersuggest, osv.

Sedan ska allt länkas ihop på något unikt sätt med Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Instagram, och allt möjligt annat…..

Det ska byggas e-mail listor så att företagaren kan kommunicera med en potentiellt intresserad framtida kund. En kund som troligen behöver ett antal relevanta e-mail för att fastna för ditt erbjudande. Relevanta e-mail fulla med länkar till kompletterande information på din hemsida….

Konkurrenterna

Vidare bör företagaren analysera konkurrenternas digitala strategi och närvaro i det digitala flödet, vilka sökord använder de, vad för content driver trafik till deras hemsida, vem länkar till deras hemsidor, vilka delar deras content på Facebook, Twitter eller LinkedIn?????

Sociala konton, nomenklatur och design

Begrepp som retargeting och remarketing baserat på IP adresser och cookies landar i en överbelastad hjärna som redan vid ordet “hemsida” kroknat och ställt in sig i viloläge…

Vidare ska det sättas upp annonskonton (Google, LinkedIn, Twitter, Instagram, Youtube, osv) för alla dessa digitala kanaler, betalningsmedel ska sättas av i rask takt. Men helst ska annonserna bara visas för dem som faktiskt rimligtvis och möjligtvis skulle kunna tänkas bli kunder… Det är lätt hänt att kontokortet snabbt debiteras för irrelevanta visningar till höger och vänster. Kanske företagaren får en massa trafik till sin hemsida, men det är ofta fel trafik, de köper inte men trafiken kostar…

Som om inte all detta räckte så ska hemsidan faktiskt se lite trevlig ut också.  Inte sådär trist 2000 tal, nej, fräscht och fräckt ska det vara. Med fina bilder, absolut inte stock photos. Det ska vara äkta, riktiga, helst från din egen verksamhet. Nu är det väl också givet att det ska vara med en filmsnutt eller två…

Content

Visst ja, content ska det vara också, inget svammel utan du ska svara på det som de som söker vill ha svar på, eller rättare sagt det som Google anser är rätt svar. MEN, Google har en poäng, varför ska de skicka trafik till någon hemsida som inte kan tillgodose det behov som den som söker på Google faktisk letar efter??

Helt ärligt egentligen det roligaste av det hela, för nu har du som faktiskt har något relevant att berätta bättre möjligheter att nå ut till din publik!!

Det brukade bara vara att berätta lite om sina produkter och tjänster, men nu behövs det mer för att höras och synas i bruset.

Rätt kul verktyg för att söka och hitta relevant content är t.ex. Buzzsumo och Answerthepublic

Hjälp!

Exakt så kände jag i början, men nu kan jag erbjuda andra en lättare väg framåt i denna digitala djungel. Framförallt en snabbare och mer lönsam digital strategi genom att arbeta tillsammans med att sätta den nya plattformen åt er. Kontakta mig så berättar jag mer!  arne@olafsson.se eller 0701825532

 

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, digitala strategier, SEO, organisation, försäljning, rekrytering, produktion och kundhantering. Intresserad av tidiga stadier av uppstart samt mogna företag. Erfarenhet från ett brett spektrum av organisationer och affärssegment i alla stadier av företagens livscykler. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Specialiteter: Turn arounds, digitala strategier, försäljningsstrategier för snabb tillväxt, förändringsledning, ledarskap, effektivitet, rekryteringsstrategier och handlingsåtgärder.

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532