Konsultföretag

Gigekonomin växer så det knakar, allt fler väljer friare arbetsformer inom ramarna för en egen verksamhet. Jag tycker att alla som intresserar sig för trenden borde läsa Tom Peters book Brand You 50 . Noterbart är att just Brand You 50 publicerades 1999, dvs för nästa 20 år sedan, och den information som vi hittar i Brand you 50 är överväldigande med tanke på att mycket av det Tom Peter förespråkade endast var i sin linda eller kanske inte ens påtänkt då…. Internet, email, hemsidor, Facebook, LinkedIn, mm. men för att bygga varumärke är det i allra högsta grad relevant idag! LÄS BOKEN!

Det Tom Peters beskrev 1999 kallas idag gigekonomin. Framgångsrika, drivna, kunniga, snabba, effektiva människor tar tillfälliga projekt eller jobb (GIG!) och hoppar mellan uppdragen. Sverige är naturligtvis inte riktigt med på noterna, många skräms av utmaningarna med VAB, sjukdom, semester, kassaflöde, banklån, osv. Men sakta men säkert växer en ny arbetsform fram som passar många väldigt bra. Inte minst de som kan arbeta hemifrån, kanske tillhöra något löst sammansatt gäng som möts i lånade lokaler eller i någon hotell lobby. Andelen gigare uppgår idag till ca 20% av den arbetsföra befolkningen, och växer.

Tom Peters

Tom Peters förutsåg att den digitala tekniken skulle skapa andra förutsättningar för arbetsmarknaden, och företagen. Att det idag också är väldigt enkelt att starta bolag gör det mycket enklare för den som överväger att starta eget. Gartner gör gällande att fram till 2020 kommer traditionella arbeten att minska med 50% och digitala arbeten öka med 500%. Så, var vill du befinna dig? Jag anser också att detta är en suverän möjlighet för ALLA generationer, det handlar bara om att lära sig tekniken. Företag idag är extremt väl medvetna om att de behöver en flexibilitet i arbetsstyrkan, de behöver också hitta modeller för HUR de anlitar kompetenta gigare till specifika projekt. Vi som arbetar har också ändrat attityd, från att klänga oss fast vid en livstidsanställning med sikte på guldklocka vill vi nu ha flexibilitet, utmaningar, kreativitet, coola team, delaktighet, kunna påverka vår tid, osv. ALLT HELT PERFEKT FÖR GIGEKONOMIN.

Arbetsplatsen försvinner

Det sköna faktum att vi nu kan arbeta från soffan, ett café, en badstrand, köksbordet, på dagarna, på nätterna, på helgerna eller kombinera timmarna hur vi vill gör det superintressant att titta på gigekonomin en extra gång, för de allra flesta. Jo, jag vet, om du arbetar vid löpande bandet i någon fabrik är det svårt, men vad säger att du måste fortsätta med det? Dessutom är det just dessa jobb som försvinner snabbast….

Så, hur kommer man igång?

Vad är du bra på? Försök identifiera det du är bra på, gärna så precist som möjligt. Fundera sedan på vilka som behöver den kompetensen på kort och lång sikt. MEN nöj dig inte med EN kund, se till att ha minst tre, som du alternerar mellan eller med.  Om du kan beskriva din kompetens och erbjuda den till de som behöver kompetensen så fyller du ett BEHOV som dina kunder behöver ha hjälp med. Men kom ihåg att sälja resultatet av det du kan erbjuda, inte att du har ett antal timmar att sälja. Om du bara säljer timmar blir det timersättning, NOT GOOD! Sälj projekt, “det kostar 125 000 att göra klar projektet”.

Nätverka!

Ja, du måste nätverka, nätverka järnet, på LinkedIN, Facebook, mingel, afterwork, seminarier, var överallt där dina kunder kan tänkas finnas.

Sträva efter återkommande kunder, fråga dem om andra som kan behöva dina tjänster.  MEN ha alltid flera nya prospects på gång, och underhåll dessa. Självfallet MÅSTE du jaga nya kunder, hela tiden, använd Facebook och LinkedIn. Lär dig digitala verktyg för att promota din hemsida, gör e-mailutskick till de som valt opt in på hemsidan, förvalta dina maillistor VÄL! Nya kunder kommer, men oftast får man räkna med att det tar lite tid att få till avtal och starta projektet. Lär dig att ett NEJ! bara tar dig närmare ett JA!. Bara för att någon tackar nej till dina tjänster betyder det inte att det du gör är dåligt, det krävs en massa nej för att få några JA!

 

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, digitala strategier, SEO, organisation, försäljning, rekrytering, produktion och kundhantering. Intresserad av tidiga stadier av uppstart samt mogna företag. Erfarenhet från ett brett spektrum av organisationer och affärssegment i alla stadier av företagens livscykler. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Specialiteter: Turn arounds, digitala strategier, försäljningsstrategier för snabb tillväxt, förändringsledning, ledarskap, effektivitet, rekryteringsstrategier och handlingsåtgärder.

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532