“Rolodex?!”, “Vad är det?” Fråga från yngre kollega i ett affärsmöte. Gamla sortens  LinkedIn….

Som mångårig konsult med fokus på försäljning och försäljningsökning så letar jag jämnt efter leads. Dessa härliga högar med väntande prospects som går att hitta på alla kontor som varit igång några år.

Så, att hitta några gamla Rolodex (ar) var rena guldgruvan för några tiotals år sedan.

En tydlig sådan erfarenhet var när vi byggde upp Envirotainer, Inc i San Diego och Los Angeles. Det första vi gjorde var att börja ringa på dessa gamla dammiga bortglömda Rolodex (ar). Mycket snart började affärerna komma in..

Det var ju inte ens Coldcalling, det var bara att hänvisa till en tidigare kontakt som vi förvisso inte visste något om, och ja, i en del fall fick vi skäll, RING INTE IGEN!, så vi väntade någon månad innan vi ringde dem igen, och oftast blev det affär till slut.

Så med kraften i gamla avdankade LEADS och envishet arbetade vi oss igenom våra underbara Rolodex (ar) flik för flik för att slutligen få verksamheten på fötter igen. Läs mer om Envirotainer på www.envirotainer.com, ja de är stora idag, men bolaget räddades genom gamla Rolodexar och självfallet en hel del mässor… Se även: Arne Olafsson & Envirotainer, the Turn Around

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532

 

 

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, digitala strategier, SEO, organisation, försäljning, rekrytering, produktion och kundhantering. Intresserad av tidiga stadier av uppstart samt mogna företag. Erfarenhet från ett brett spektrum av organisationer och affärssegment i alla stadier av företagens livscykler. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Specialiteter: Turn arounds, digitala strategier, försäljningsstrategier för snabb tillväxt, förändringsledning, ledarskap, effektivitet, rekryteringsstrategier och handlingsåtgärder.

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532