SEO för VD är tänkt att hjälpa dig med det övergripande tänket och få hjälp med att ställa rätt frågor internt för att komma vidare i arbetet i cyber space.

Det görs ca 50 miljoner Googlesökningar per dag i Sverige! 50 miljoner per DAG!! Du vill väl vara med och dela på den kakan?!

Det är också viktigt att komma ihåg att var sjätte googling som görs idag aldrig gjorts tidigare?

Vad betyder det? Jo, det betyder att även om du optimerar för sökord som inte har hög sökvolym idag så kan de vara relevanta för sökningar i en snar framtid.

Det är också viktigt att komma ihåg att Googles mål med sökningarna är att frågan som ställs ska få bästa möjliga relevanta svar.

Google arbetar målmedvetet på att få bort klickmagneter som inte svarar på sökningen på ett relevant sätt.

Med andra ord är det nu ett fantastiskt läge att sökmotoroptimera för relevanta sökord där just du kan erbjuda relevanta svar på en googlefråga.

Du får hjälp av Google att synas, bara du gör din hemläxa, och har relevanta svar på frågorna. Google vill ge den som frågar de bästa svaren, inte lura frågeställaren till någon irrelevant hemsida för trafikens skull.

Med andra ord består utmaningen i sökmotoroptimeringsarbetet att vara relevant, och om du har en seriös verksamhet borde det inte vara så svårt.

Verktyg

Så, vilka verktyg har du till förfogande?

Om du söker på Google efter relevanta verktyg för sökmotoroptimering och liknande får du en uppsjö av alternativ och möjligheter att ta ställning till.

Jag tänkte göra detta lite lättare för dig, här är de verktyg du (som VD eller annan ledande funktion) omedelbart borde lära dig grunderna i:

  1. Ahrefs (eller MOZ och SemRush (finns gratisversion))
  2. Google Analytics (gratis!)

Skaffa dessa nu direkt! Ahrefs är självförklarande och det handlar bara om att testa de olika funktionerna. Google Analytics kan vara lite krångligt att få igång, men via Google Tag Manager och Yoast går det lättare. Hör av dig om du behöver hjälp!

Sökord, hot eller möjlighet

Det görs som sagt 50 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige, och antalet sökningar ökar hela tiden. Sannolikheten att någon av sökningarna innefattar dina produkter eller tjänster blir allt större, snabbt. Jag hör många säga att just deras bransch eller tjänster inte lämpar sig för SEO, eller att marknadsföras digitalt. Ha ha ha… Ja, precis så illa är det!

Det grundläggande felet med detta är att du missar dina framtida kunder, och framstår som mindre vetande. I takt med att yngre förmågor klättrar upp i karriären tar de med sig ett modernt förhållningssätt till att leta efter nya leverantörer, eller konkurrensutsätta befintliga. De söker på nätet. De hittar inte dig. Hejdå!

Sökord och sökfraser, utveckling

Vad det gäller sökord så ja, det fanns en tid då alla ville ranka för korta allmänt hållna sökord som “hälsokost”. Med tiden har detta ändrats och de som söker preciserar sin sökning med t.ex. “hälsokostbutik i Norrtälje”, eller “hälsokost för de med diabetes”, osv. Med andra ord mer relevant och mer precist, vilket passar marknaden väl. För det finns ingen anledning att få en massiv trafik till din hemsida om du inte kan erbjuda besökarna det de söker.

Det talas en hel del om “long tail keywords“, det är just det jag beskriver ovan. Detta är en absolut fördel för marknaden då den fragmenteras i relevanta segment för sökaren.

Utmaningen består i att identifiera rätt sökord och sökfraser, men det är helt nödvändigt att investera tid och pengar i detta arbete. Det spelar ingen roll vilken verksamhet du bedriver, sökningar KOMMER att ha STOR betydelse för ALLA bolag, stora som små, från och med nu.

Det blir bara jobbigare att vänta med att lära sig detta, lika bra att börja nu direkt!

Enkelt exempel med verktyget Ahrefs:

Vi funderar på om vi kan ranka högt för “Digitala Strategier 2019“. Pröva gärna att söka på “Digitala Strategier 2019”. Vi använder Ahrefs verktyg “Keywords explorer”, söker på “digital” och får nedanstående bild i retur. Vi ser då att sökordet “digital” är BRETT, och kanske inte så relevant för det vi önskar uppnå. Det är förvisso ett stort antal sökningar på “digital”, men vi drunknar i bruset av de andra. Sökordet är medium svårt att konkurrera om. Vi ser också i grafen att det är en stor andel i sökningarna där sökaren ej klickat sig vidare. En liten andel betald söktrafik börjar synas.

Så, vi testar “Digital Strategi” i samma verktyg. Sökordet är LÄTT att konkurrera om. Vi ser att sökvolymen är betydligt lägre, men börjar bli relevant. Betald trafik aningens högre. Vi börjar ana att det här finns en chans att sticka ut i mängden. Men vi tar det ett varv till i nästa bild.

SEO för VD

För att visa att det TROTS 50 miljoner sökningar om dagen fortfarande finns jungfrulig mark kollar vi alltså “digital strategi 2019” och får nedanstående bild. Just detta fall blir lite extremt men konkurrensen om söktermen “digital strategi 2019” är obefintlig. Vad jag vill visa är att vi idag TROTS 50 miljoner sökningar om dagen kan hitta sökord som inte mutats in.

Frågan är bara vilka sökord och söktermer NI ska arbeta med. Men ju mer precis man kan vara desto större chans att ranka för just precis det som är relevant för er. Det finns INGEN anledning alls att driva onödig trafik till din hemsida. Bättre att med kirurgisk precision välja ut det som är relevant för just din verksamhet.

Söktermen “Digital Strategi 2019” är naturligtvis lite udda, och sökningarna på sökordet/söktermen är naturligtvis ytterst få. Men låt säga att jag gör en kampanj på Facebook eller LinkedIn och nöter in sökordet. Det finns ju ingen konkurrens alls, och det fina är att du kan hitta just precis detta även för din verksamhet om du bara börjar leta, analysera, testa, utvärdera, fråga…. osv.

Så, starta med att göra en lista på 100 sökord eller sökfraser som ni tror skulle vara relevanta för er. Arbeta igenom dessa i verktygen, vrid på dem, vänd på dem. Hur förklarar ni er verksamhet kortfattat, vilka ord använder ni, varför? Borde något formuleras om? De som möjligtvis skulle Googla er, vad skulle de söka på? Glöm vad ni tycker, fundera på vad KUNDERNA skulle använda för ord. Det ÄR skillnad många gånger.

Content

Content, INNEHÅLL, helt avgörande i Google nya algoritmer. Ja, det är dessutom sant att Google har en stor skara anställda som faktiskt TITTAR på hemsidor för att se om relevansen finns där. Nej, de hinner inte titta på alla sidor ännu.  Det viktiga är dock att Google ökar takten i kampen om relevanta svar på sökningarna. Varför? Annars väljer snart Googles kundbas (sökarna) att använda andra verktyg som ger mer relevanta svar på de frågor de stället. med andra ord är det lika viktigt för Google som för de som Googlar att få RELEVANS i svaren på sökningarna.

Helt underbart

Det är ju faktiskt fullständigt fantastiskt, du behöver alltså inte konkurrera med något “fusk”. Vi har alla en unik möjlighet att ranka (positionera) oss högt i söklistan som svarar på den fråga någon googlat på. Ja, du vill vara på första sida, färdigt med det.

Innehåll

Vad betyder då detta med Content, innehåll? Helt enkelt att du beskriver din verksamhet och dina produkter på ett relevant, inspirerande och uttömmande sätt. Men det räcker inte. Du ska också kunna svara på frågor, lösa problem, göra besökarna nyfikna, hålla dem kvar med relevant material, få dem att vilja läsa mer. de kanske blir så exalterade att de skriver något positivt i någon blogg eller på sociala media.

Produktbeskrivningar är naturligtvis intressanta, men de behöver oftast vässas. Bli mer utförliga. Fler bilder. Video. Exempel. Positiva kommentarer från kunder. Dialog om produkter. En dialog där kunderna får hjälp. Ja, ni förstår…

Blogg, ja, det är bra. Men kom ihåg att det ska vara relevant. Kanske Case, berätta om dialoger med kunder. Berätta om nya anställda och varför de hjälper företaget att bli bättre. Allt som får de potentiella kunderna att känna sig trygga. Dock hellre få bra blogginlägg än många dåliga.

Uppdatera gamla bloggar, lägg till, dra ifrån. Kommentera. Svara på kommentarer.

Video och röst

Video? Ja, absolut, alla vet i dag att video blir en stor del av all trafik på internet 2020, siffrorna som nämns är 80%, men det beror väl i och för sig på om nätet är det vi vet idag? Oavsett vilket så är det en STOR volym, och ett stort intresse. Själv tittade jag sammanlagt MAX 1 timme om året på Youtube tidigare, 2019 är det en timme VARJE DAG.

Röst, kommer stort, alltså måste allt kunna läsas upp, även beskrivningar av bilder, Google kommer att lägga stor vikt vid detta för att inte exkludera segment, som t.ex. blinda.

Konkurrentanalyser, ajdå…

Nu ska du höra, vad tror du skulle hända om du knallade in på konkurrentens kontor och frågade vilken digital marknadsföringsstrategi de har det närmaste året. Typ vad de ska marknadsföra, i vilka kanaler, vad det har för budget för köpta sökord, osv. Tror du du får något svar? Nej, just det, lite förvånade blir de nog allt men något svar får du nog inte.

Men det behövs inte för med Ahrefs kan du kolla allt själv på nätet. Vet du inte vilka dina konkurrenter är får du veta det med Ahrefs. Se bild, det är listan som Ahrefs ger avseende konkurrerande websidor avseende de sökord Telia.se arbetar med. Sen är det bara att “drill down” i materialet och lära sig mer om hur konkurrenterna agerar i cyber space.

Om du gör sökningen “competing domains” i Ahrefs för din egen verksamhet ser du snabbt vilka som agerar i ditt segment. Säkert vet du vilka de flesta är men inte alla. Vidare kan du nu ta reda på vad konkurrenterna har för planer. Vilka produkter eller tjänster fokuserar de på? Vilka sökord betalar de för? Varför? Oj oj, så bra, eller hur, men nu gäller det vara steget före, inte sist i kön….

Men det finns mer information att hämta, som du ser i bilden avseende konkurrenter till Telia.se så är det även press, med mera. Det är minst lika viktigt att veta detta, och kanske närma sig dem om samarbeten och alianser.

Rapporter, SEO för VD

Avslutningsvis, hur kollar jag vår framgång? Det är enkelt med Google Analytics (som är gratis).

Med Google Analytics kan du följa utvecklingen i realtid. Vilket kan vara intressant (och lite spännande) om du släpper ett PM eller går ut med ett utskick, då ser du effekten DIREKT. I realtid kan du se om besökarna kommer via mobil, platta eller dator. Var de befinner sig geografiskt med mera. Vilka sidor de besöker. Jag brukade själv samla lite folk i konferensen när vi släppte en rapport för att se hur det hela utvecklade sig, i informationsbruset.

MEN, ännu viktigare är själva analysdelen som är betydligt mer omfattande. Men det finns lite saker som man snabbt bör få rutin på att kolla:

Besökare?

Under fliken Målgrupp scrollar du ned till Teknik, klickar på den och väljer Nätverk. Här kan du se vilka besökare du haft på hemsidan. Riktigt enkelt. Välj bara tillräckligt många rader så du ser de viktigaste, standard är 10 rader, du vill ha minst 50. Sen kan du i rubrikerna välja att sortera efter t.ex. flest besök eller längst besök, som naturligtvis är intressant att veta. Det är lite detektivarbete såklart, men om du ser att dina viktiga framtida möjliga kunder besöka din hemsida och de ägnar tid åt att läsa flera sidor och bloggar, då är det värt det.

Var kommer trafiken ifrån?

Under fliken Förvärv, scrolla ner till All Trafik, och klicka sedan Källa/Medium, vips så ser du var trafiken kommer ifrån. Om ni satsat stora pengar på LinkedIn ska det synas här! Om ni betalt för trafik från Facebook ska det synas här. med andra ord kan du snabbt avgöra om de kanaler din omgivning vill investera i ger resultat.

Jag vet att det inte syns så bra i listan men tänk dig en lista på alla kanaler som genererar besök till dig hemsida. Det fina är att informationen uppdateras VARJE DAG så har ni gjort en större investering i en kanal så ser ni snabbt om det ger resultat.

Visst är det så att en del kanaler kan ta lite tid att komma igång. LinkedIn är en sådan kanal, den rör sig lite långsamt men när det väl börjar fungera så är det trevligt. Å andra sidan så kostar det sällan något om man inte får trafik om kanalen baseras på CPC.

Det viktiga är att du har en källa till information som gör att du kan ställa relevanta frågor om kanalens framgång, eller inte…

Vilka sidor besökarna kollar?

Självfallet vill du veta vad det är besökarna tittar på din hemsida. det i sin tur leder er vidare med Varför? Svara besökarna på en kampanj, länk, sociala media, eller annat? Vill vi att de ska landa på den sidan? Har vi fel budskap? de sidor besökarna kommer till, har vi säkerställt så att det finns “Call to action” där? Dvs kan besökaren kontakta oss där LÄTT! kan de starta en chatt, be om att få bli kontaktad? Opt in forms? Osv.

SEO för VD, en introduktion

Jag hoppas att du ur ovanstående fått lite hjälp med frågeställningar och grunder att gå vidare på. SEO för VD är tänkt att vara en kick starter, för den som vill påbörja resan i cyber space. Men det är alltid lättare om man kan fråga någon som varit i samma situation.

SEO Ordlista för nybörjare hittar du här!

Så, återkom gärna med frågor eller funderingar.

Arne Olafsson: Nyfiken doer med bred erfarenhet inom alla aspekter av ledning, digitala strategier, SEO, organisation, försäljning, rekrytering, produktion och kundhantering. Intresserad av tidiga stadier av uppstart samt mogna företag. Erfarenhet från ett brett spektrum av organisationer och affärssegment i alla stadier av företagens livscykler. Stort digitalt fokus sammanflätat med klassisk affärsutveckling.

Certification Title IAB Google Digital Marknadsföring

Specialiteter: Turn arounds, digitala strategier, SEO, försäljningsstrategier för snabb tillväxt, förändringsledning, ledarskap och effektivitet

Kontakt: arne@olafsson.se eller +46 (0) 701825532

[wpforms id=”945″]